بیماری لیکن پلان بررسی علائم و درمان
نوشته شده توسط : رومینا

بیماری لیکن پلان بیماری است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می شوند. این بیماری می تواند یک قسمت یا چندین قسمت بدن را مبتلا کند. لیکن پلان می تواند روی پوست یا داخل دهان بروز کند. گاهی اوقات، در هر دو قسمت دیده می شود. لیکن پلان حتی می تواند شکل ناخن دست یا ناخن پا را تغییر دهد. یا می تواند در ناحیه تناسلی و پوست سر فرد ظاهر شود. لیکن پلان مسری نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و یا نوعی سرطان نیست.

بیماری لیکن پلان بر روی مچ دست

 

علائم و نشانه های بیماری لیکن پلان

علائم لیکن پلان می تواند روی پوست پدیدار می شوند، لیکن پلان اغلب موجب برآمدگی هایی که براق و سفت و قرمز مایل به بنفش هستند، می شود. به گزارش مجله پزشکی آسان طب در بیشتر افراد برآمدگی های کمی دیده می شود. تعداد کمی از افراد برآمدگی هایشان زیاد است، که می تواند در نقاط مختلف بدن شان ظاهر شود. شایع ترین نقاط بدن که این برآمدگی ها در آن ظاهر می شود مچ دست ها و مچ پاهاست. اما آنها می توانند در هر جای پوست ظاهر شودند، مانند محدوده تناسلی. در پاها برآمدگی ها تیره تر هستند. زمانی که لیکن پلان بر روی پوست ظاهر شد، شخص می توانند علائم زیر را داشته باشد:

لکه های ضحیم خشن، پوسته پوسته شدن پوست. اگر ایجاد برآمدگی ها در محل های مشابه ادامه یابد، لکه های ضخیم خشن، پوسته پوسته شدن پوست شکل می گیرد. این لکه ها با گذشت زمان زیاد شده کرده و شایعترین قسمت ها ساق پا و اطراف مچ پا هستند.

خارش. گاهی اوقات برآمدگی ها و لکه ها خارش دارند. این لکه های صخیم به احتمال زیاد دچار خارش می شوند. تاول ها. به ندرت تاول دیده می شود. درد، بخصوص در ناحیه تناسلی. پوست می تواند قرمز روشن و متورم و دردناک شود. زخم های سرباز ظاهر می شوند.

برآمدگی های زیاد در بیماری لیکن پلان

 

بیماری لیکن پلان در دهان

زمانی که لیکن پلان در دهان ظاهر می شود، بیشتر در داخل قسمت چانه دیده می شود. بر روی زبان ، لب ها، و لثه ها هم می تواند ظاهر شود. داخل دهان شما، ممکن است نشانه های زیر را داشته باشید:

تکه هاب نقاط سفید و خطوط ظریف که ظاهری براق دارند. قرمزی و تورم. پوست شدن لثه ها. دردناک بودن زخم ها ( می تواند سوزش و درد داشته باشد).

علائم بیماری لیکن پلان روی زبان 

 

 

علت بیماری لیکن پلان چیست؟

علت بیماری لیکن پلان در بیشتر موارد ناشناخته باقی مانده است. یک تئوری می گوید لیکن پلان یک بیماری اتو ایمیون (خود ایمنی) است. این بدین معنی است که سیستم ایمنی شخص نسبت به پوست و سایر قسمت های بدن خودش به عنوان یک عامل خارجی واکنش نشان می دهد. زمانی که این اتفاق می افتد، بدن شروع به حمله به خودش می کند. فهمیدن اینکه آیا لیکن پلان یک بیماری اتوایمیون است یا نه، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

بعضی از داروها می توانند علت بثوراتی شبیه لیکن پلان شوند. این داروها شامل داروهای دیورتیک (داروهای ادرار آور) ( برای درمان فشار خون و بیماری های قلبی استفاده می شود). و داروی برای پیشگیر از مالاریا. برای اطمینان پزشک خود را در مورد داروهایی که مصرف می کنید مطلع سازید.

در دهان، پرکردن دندان با مواد فلزی می تواند علت این بیماری باشد. این مورد نادر است. اما می تواند اتفاق بیافتد. اگر این مورد علت لیکن پلان دهان شماست، می توانید دندان خود را با مواد غیرفلزی پرکنید تا از بیماری لیکن پلان جلوگیری کنید.

ممکن است رابطه ایی بین لیکن گلان و هپاتیت  C ویروسی باشد. بسیاری از افراد با هپاتیت C می توانند به لیکن پلان هم مبتلا شوند. متخصص پوست ممکن است برای فهمیدن اینکه شما به ویروس آلوده هستید یا نه بررسی های لازم را انجام دهد.

 

متخصصین پوست چگونه بیماری لیکن پلان را درمان می کنند؟

برای لیکن پلان درمانی وجود ندارد. اغلب خودش محو می شود. اگر نشانه ها آزار دهنده هستند، اغلب درمان لیکن پلان بصورت تسکین علائم  و سرعت بخشیدن به بهبود است. درمان برای پوست می تواند شامل:

آنتی هیستامین. قرص هایی که به برطرف کردن  خارش کمک می کند. استفاده از کورتیکواستروئید بصورت موضعی (بر روی پوست بکار می رود). کرم یا پماد قرمزی یا تورم را کاهش می دهد.

فتوتراپی. نوعی از نور درمانی است که می تواند به پاکسازی پوست کمک کند.

اسید رتینوئید. استفاده از آن روی پوست یا به شکل قرص می تواند پوست را پاکساری می کند. پماد تاکرلیموس یا کرم پیمکورولیموس. برای ردمان سایر مشکلات پوستی از جمله اگزما نیز استفاده می شود.

زمانی که لیکن پلان دهان را مبتلا می کند، اغلب موجب درد یا دیگر علائم نمی شود. اگر به این شکل است، درمان ضرورتی ندارد. زمانی که لیکن پلان موجب درد، سوزش، قرمزی، خارش، درد، یا زخم می شود، می بایست درمان صورت گیرد. بعضی از داروها برای درد بکار می روند. بقیه داروها بشکل قرص هستند. هر بیماری دهان می تواند موجب بیماری لثه شود. همیشه مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و تحت نظارت دندانپزشک خود باشید. همچنین شما باید تمام ملاقاتها با دندانپزشک خود را به تاخیر نیاندازید و حداقل دو بار در سال دندان های خود را جرم گیری کنید.

  منبع : آسان طب



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: لیکن پلان , درمان لیکن پلان , بیماری لیکن پلان ,
:: بازدید از این مطلب : 523
مطالب مرتبط با این پست
لیست

اگر مطالب این سایت مفید بود، ما را به دوستان خود معرفی بفرمائید